MOST WORST ISLAMIC NOVEL

sebelum tu aku nk gitau yg kalo ada rasa x pueh ati jgn la marah ni blog aku suka ati aku la nk tulis apew sebenarnyer ada 10 novel tp dipendekkan kpd 1 jew slp diteliti dgn baik adan adil



File:OST-Ayatayatcinta.jpg

AYAT-AYAT CINTA

Novel ini bercerita tentang perjalanan cinta dua anak manusia yang berbeda latar belakang dan budaya; yang satu adalah mahasiswa Indonesia yang sedang studi Universitas Al-Azhar Mesir, dan yang satunya lagi adalah mahasiswi asal Jerman yang kebetulan juga sedang studi di Mesir. Kisah percintaan ini berawal ketika mereka secara tak sengaja bertemu dalam sebuah perdebatan sengit dalam sebuah metro (sejenis trem)........
(sinopsis ayat2 cinta)

aku x paham betul la nape org suke sgt karya Habiburrahman El-Shirazy terutama novel ni,kisah cinta bertasbih den lg2 yg kalo nk dilistkan sampe esok pun x abis.....berbalik pada novel ni ia mengisahkan cinta islam lbh kuwang mcm tu la see alik2 "cinta islamik" islam ni bersandarkan pade cinte je ke aku rasa part plg aku x sukew masa dlm train tu dimana si fahri jd hero menolong si aishah dimana pak lebai tu nk pukul aishah....ada 2 bende yg aku x suke

no.1-apasal org yg berpakai jubah dan lebai nk pukul aishah nape x pilih org yg pakai suar jin ke yg rmbut punk ke nape nk pilih org pakai lebai juga die nk pilih ni kes sama ada die nk tunjuk org yg pakai jubah/lebai mmg panas baran ke suke pukul pompuan ke itu aku x tahu.....tp yg aku panas tu jgn la guna org yg pakai jubah/lebai dh la kat malaysia ni kalo org pakai mcm tu dianggap serong tambah dgn scene mcm tu lg la dianngap serong

no.2-unsur plurisme yg terdpt dlm novel iatu di dlm train iatu dimna fahri bersemangat berkata

"“Ahlu dzim-mah adalah semua non Muslim yang berada di dalam negara kaum Muslimin, masuk secara legal, membayar visa, punya pasport, hukumnya sama de-ngan ahlu dzimmah, darah dan kehormatan mereka harus dilindungi"

ye kew status mesir sebagai negara. yang kita tahu, mesir bukanlah negara yang menjadikan islam sebagai dasar negaranya. maka, mesir bukanlah negara islam. dan karena dzimmi adalah satu bentuk perjanjian, harus ada dua pihak yang mengikat perjanjian tersebut. ketiadaan negara islam, kemudian, menjadikan tidak adanya perjanjian dzimmi tersebut.....blh kew bayaran visa sama dgn jizyah dan pada keadaan darurat, pemerintah negara Islam dapat mewajibkan penduduk dzimmi untuk menjalani wajib letenteraan so kerajaan mesir apew lg ajak dzimmi berperang kat palestin.......

so overall this novel is MOST WORST ISLAMIC NOVEL


#kalo ada ahli agama kata pendapat yg no.2 tu salah maka tertolaklah pandangan aku #






1 comments:

byenun said...

ak x faham knape kbanyakn lelaki x suke ngan novel ayat2 cinta ni...
ari 2 ak terbaca 1 blog juga mengutk pasal novel ni..
So, ak dpat simpulkn d sini 2 reason yg mgkn menyebabkn korg prejudis terhdap novel ni
1.yg ak nak hairan nih korg ni betul2 ker bce novel ni o dgr cite dri mlut org laen.. ak rse korg sekdar tgk mke dpan n sinopsis trus buat kesimplan.. klu bce pun mgkin hati korg dah hitam sgt smpi xleh trime dakwah yg ingin dsampaikan dlm novel ni...

2.korang mgkin jeles ngan watak utama yg perfect dri sgal segi n x dpat jdi cam dia.. so, sbgi slh stu ikhtiar utk burukkn dia so korg pun ckplah novel ni terukkn..

ape2pun ni pndapat aku.. btul ke x tpuk dada tnye slera..

Post a Comment